VITRÁŽ:
PODROBNÝ POSTUP, JAK NA TO..
Vitráž je obecně řečeno obrázek
poskládaný z barevných sklíček, příkladem jsou okna v kostelech.
Tiffany vitráž je zjednodušená
technika, která využívá jiné pomůcky a umožňuje dělání vitráží
méně náročněji doma. O tiffany vitrážích vyšlo několik knížek a
také existuje množství kurzů, které můžete navštívit. Já jsem se
na to vrhla úplně sama, později jsem ještě navštívila kurz, kde
jsem se chtěla naučit především řezání skla. Kurzy existují náročné i víkendové nebo jen několikahodinové.
Zabývám se hlavně
jednoduchými malými vitrážemi, dá se říci, že to ani nejsou
vitráže, ale jen kousky skla obalené cínem. Základní postup při
dělání vitráže začíná nejprve návrhem, podle kterého zvolíte
skla a ta následně vyřežete do požadovaných tvarů. Jelikož
řezání není úplně přesné, je třeba jednotlivá sklíčka obrousit,
aby do sebe zapadala. Potom se skla očistí a každé se oblepí
měděnou páskou. Dále se použije pájka a cín, skla se k sobě
spojí a vytvoří se požadované dílo. V knížkách je postup krásně
popsán, především s pomůckami, které jsou nutně potřeba. Já jsem
hledala alternativní možnosti, abych ušetřila výdaje, takže i
když by se možná odborníkům nelíbily, vcelku fungují.
NÁVRH
Pokud děláte jen nejobyčejnější přívěšek
nebo náušnice z jednoho kousku, tak stačí řezat podle oka nebo
nakreslit si rovnou obdélníček nebo trojúhelník fixou na sklo.
Pokud se ale chystáte na výtvor z několika dílků, je třeba si
obrázek nakreslit na papír. Potom je dobré si udělat kopii a jednotlivé díly z
ní vystřihnout, obkreslit na sklo nebo na něj přímo přilepit. Papírové dílky byste
ještě měli obstřihnout o milimetr užší, takže obkreslení na sklo
a následné vyříznutí bude přesnější a skla do sebe lépe
zapadnou. K tomuto účelu existují speciální prostřihovací nůžky,
které vystřihávají mezi jednotlivými díly větší mezeru.
SKLO
V knížkách a na internetových stránkách
najdete různá dělení skel. Na malé věcičky se dají vcelku za
dobrou cenu koupit skleněné střepy. Já osobně mám nejraději
neprůhledná opálová skla, která mají krásné syté barvy. Skla
mohou mít různou tloušťku.
Pokud budete dělat výrobek z několika částí, bylo by asi vhodné,
aby všechna skla byla stejně tlustá.
ŘEZÁNÍ SKLA
Na řezání skla je potřeba mít speciální
řezák, pořídila jsem si jeden značky Nikken, který má speciální
řezací kolečko z karbidu, které je samomazné. Do plastové
rukojeti nalijete řezací olej a ten při řezání skla automaticky
kolečko promazává. Řezání skla není
vůbec žádná sranda. Nejlepší je, když vám někdo zkušený ukáže,
jak se má řezat. Jenže většinou kolem sebe zrovna náhodou
nikoho takového nemáte, takže smůla.
Řezání skla je zvláštní v tom, že vlastně
na povrchu skla uděláte jen povrchovou rýhu a poté buď
poklepáním zespoda nebo různými druhy kleští sklo odlomíte. Není
to tedy vůbec nic jako stříhání nůžkami nebo řezání nožem nebo
pilkou. Na první pohled se může zdát, že taková hubená
miniaturní rýha je jen škrábanec.
Řezat je pravděpodobně lepší směrem od sebe
a říká se, že správný řez se pozná podle charakteristického
zvuku. No já nevím, občas tam takové jakoby chroustání slyším,
ale i když ne, tak většinou sklo nějak uříznu. Když tedy uděláte
řez, správně máte použít na odlomení speciální kleště, kterých
je nabízeno několik druhů a jsou to fakt vychytávky. Já ale
žádné nemám, takže používám způsob, kdy na ten řez zespoda
poklepávám kovovou kuličkou
na konci řezáku. Řez potom projde celou tloušťkou skla až dolů a
sklo se většinou rozlomí - upadne samo. Pokud neupadne, tak je
potřeba určitě použít kleště. Já jsem vytáhla dvoje kleště z
našeho nářadí a ty používám, když je třeba.
Základem řezání je, že se řeže od kraje ke
kraji a jedním tahem - nezáleží na tom, jak rychle. Dále se řez
zásadně "neobtahuje" - znovu rýt do jedné rýhy. Rovné řezy jsou
nejsnadnější a dají se dělat podle pravítka. Vyříznutí kolečka
je peklo a pro mě spíš nereálné. Oblé řezy je dobré dělat
podle prstu, řezákem řežete podél palce. Některé oblé řezy se
musejí dělat nadvakrát. Nákresy a způsoby řezání také najdete v
knížkách.
BROUŠENÍ SKLA
Broušení skla slouží k zarovnání hran a
dotvoření požadovaných tvarů. Bruska skla je zřejmě ten největší
finanční výdaj při vitrážování. Jelikož jsem si ji opravdu
nechtěla pořídit, hledala jsem jiné možnosti. Obrousit se dá
sklo i pilníkem na železo, ale dočetla jsem se, že vhodný je
karborundový brousek a také ve výprodeji sem sehnala za pár
korun takováto brousítka, která se dají upevnit na vrtačku.
Samozřejmě broušení na brusce by bylo mnohem pohodlnější a
hlavně rychlejší, ale s tímhle to jde taky.
Nedávno
jsem si díky svému šikovnému bratrovi pořídila v železářství
brousící sadu, má více než 100 částí a obsahuje různá brousítka,
hladítka a další udělátka. Bruska-vrtačka má regulaci rychlosti a
pracuje se s ní skvěle. Stála 500 Kč, což je v porovnání se
speciálními stolními bruskami ideální cena. Pro moje potřeby,
účel plní dokonale. Jednotlivá brousítka ale příliš nevydrží,
takže budu muset později dokoupit další. Při broušení je vhodné
mít nějaké ochranné brýle.
OBLEPENÍ MĚDĚNOU PÁSKOU
Měděná páska je pro tiffany vitráž
nepostradatelná. Používá se, protože cín, který pak budete
pomocí pájky nanášet nedrží na skle, ale na jiném kovu, a k tomu
se právě používá tato páska. Z vnitřní strany má lepivý povrch,
který existuje ve třech barvách - měděná, černá a stříbrná. Z
vnější strany má obyčejně hladký měděný povrch a vždy měděnou
barvu. Na vnější barvě nezáleží, protože na ní se nanáší cín,
takže pak není vidět. Vnitřní barva není důležitá u
neprůhledných skel, ale u průsvitných a průhledných by měla být
stejná jako výsledná barva výtvoru. Tím se myslí barva cínu, ten
je přirozeně stříbrný, ale po pájení se dají použít patiny,
které ho dokáží zbarvit do černa nebo měděna. Například uděláte
si lampičku, která bude mít černé spáry, ale vnitřní strana
pásky by byla stříbrná, tak by to působilo rušivě. Podle mé
zkušenosti si ale klidně můžete pořídit nejlevnější zevnitř
měděnou pásku, protože pokud neděláte s bílým průhledným sklem,
tak většinou u barevných skel vnitřní barva pásky moc vidět
není.
Důležité je měděnou pásku na sklo správně
nalepit a uhladit. K tomu se dá použít hladítko.
Měděná páska se prodává nejen v různých
barvách, ale také v různých šířkách - tloušťkách. Záleží na tom,
jak silné sklo používáte a také co chcete dělat. Znamená to, jak
moc bude páska přesahovat přes okraje skla a tudíž jak široké
pak budou cínové spoje mezi jednotlivými skly.
PÁJENÍ - LETOVÁNÍ
Jednoduše řečeno při letování
pájkou rozehříváte kousky cínu a ty se pak spojují s měděnou
páskou. Důležité u pájky na vitráž je, aby mohla být zapnuta na
delší čas. Já jsem vytáhla z domácího nářadí obyčejnou starou
elektrikářskou pájku, která má místo speciálního hrotu smyčku z
mědi. Malé výrobky, které dělám se s ní udělat dají, ale na
nějaké větší objekty je potřeba použít pájku s kovovým hrotem.
Při používání této elektrikářské pájky musím často měnit smyčku,
protože se přetaví. Existuje také věcička, která se jmenuje
nekonečná smyčka a která by měla mít životnost mnohem delší než
smyčka z obyčejné mědi. Smyčku z měděného drátu si nemusíte
kupovat, uděláte si jí sami, je to jen ohnutý drát.
Speciální
pájka má kovový hrot. Dostala jsem tuhle s regulovatelnou
teplotou z obchodu s elektroinstalačním materiálem.
Při
pájení se u vitráží používá cín, který je čistý. Je potřeba
navíc používat letovací vodu nebo olej, aby měl přilnavé
vlastnosti a chytil se k pásce.
CHEMIE
Jak již bylo řečeno výše
základem při řezání skla je řezací olej, který se dává přímo do
speciálního řezáku. Při pájení je to letovací voda nebo olej.
Nevím přesně, jaký je v nich rozdíl, každopádně ale na čistý cín
bez kalafuny, který se prodává na vitráže je potřeba.
Další
chemickou pomůckou je antioxidant, který se nanese po dokončení
na cín, aby byl stále lesklý. Nevím, jestli je to naprosto
nezbytná pomůcka, ale zatím se mi nezdá. Poslední
a podle mého nejlepší věcičkou jsou patiny, prodávají se měděná
a černá. Po dokončení se nanesou na cín a okamžitě změní jeho barvu.
ODKAZY
www.barevnaskla.cz - obchod v Praze, ve kterém seženete
všechno, co na je na vitráž potřeba
www.tgk-cz.cz
- další firma, která se zabývá prodejem materiálů na vitráže,
zastoupení má také v Praze
www.vytvarnetechniky.cz/vitraze-tiffany/ - popsané postupy
www.sperky-tiffany.cz/
www.gcgstudio.com/
www.sklenarstvimichl.cz/
www.vitraj.cz/
www.vitraze.unas.cz/
www.galeriekincova.cz/
|